Відповідно до п. 3 Порядку планування та проведення перевірок з питань
здійснення державного контролю за використанням та охороною земель,
затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 12
грудня 2003 р. № 312 (далі - Порядок), Держземінспекція та її територіальні
органи проводять планові, позапланові та оперативні перевірки за наявності
обставин, наведених у пунктах 3.1, 3.2 і 3.3 Порядку.
Планові перевірки з питань додержання органами державної влади, органами
місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного
законодавства проводяться не частіше одного разу на календарний рік. При цьому
орган чи особу, які планується перевірити, має бути письмово повідомлено про це
не пізніше ніж за десять днів до початку проведення перевірки.
Позаплановою є перевірка, яка не передбачена планом
роботи відповідного інспекційного органу Держкомзему й у разі неможливості
своєчасного повідомлення юридичних і фізичних осіб про її проведення вона
проводиться без попереднього їх повідомлення, незалежно від кількості раніше
проведених перевірок. Однак, це можливо лише за наявності таких обставин:
• отримання
доручення від відповідних державних органів (наприклад, міністерств,
прокуратури, місцевих органів виконавчої влади і органів місцевого
самоврядування);
• отримання
заяв, скарг чи звернень громадян, що подані в установленому законодавством
порядку, в яких наведена інформація про порушення земельного законодавства чи
можливість виникнення аварійних ситуацій, що можуть негативно вплинути на стан
земельних ресурсів;
• проведення
перевірки виконання заходів з ліквідації наслідків аварій, інших надзвичайних
ситуацій, що призвели до забруднення чи знищення родючого шару ґрунту;
• виявлення
недостовірності даних, поданих юридичними чи фізичними особами на запит
інспекційного органу Держкомзему;
• за
наявності інформації щодо самовільного зайняття земельної ділянки та
використання її без правовстановлюючих документів;
• при
поданні юридичними чи фізичними особами письмової заяви до відповідного
інспекційного органу Держкомзему про бажання проведення позапланової перевірки;
• у разі
публікацій у засобах масової інформації матеріалів, що свідчать про порушення
земельного законодавства;
• за ініціативи
інспекційного органу Держкомзему, якщо ним виявлені факти, що свідчать про
порушення земельного законодавства.
Оперативні перевірки проводяться лише у разі
виявлення аварійних забруднень земельних ресурсів, знищення чи пошкодження
протиерозійних гідротехнічних споруд, захисних насаджень, межових знаків, або ж
з метою здійснення контролю за станом виконання раніше виданих приписів.
Оперативні перевірки завжди проводяться без попереднього повідомлення
юридичних і фізичних осіб.
Не зважаючи на вид перевірки, під час її проведення державний інспектор
зобов’язаний пред'явити своє службове
посвідчення, а також зазначити обставини, через які розпочато перевірку (окрім
оперативної перевірки причини її проведення не вказуються).
При проведенні перевірки юридичні та фізичні особи,
які використовують земельні ділянки, зобов'язані безперешкодно допускати
державних інспекторів з контролю за використанням та охороною земель на
земельні ділянки, що перебувають у їх власності чи в користуванні, та надавати
для ознайомлення і перевірки документи, які засвідчують це право (п. 1. 3.
Порядку). Порушення земельного законодавства, за які громадяни та юридичні
особи несуть цивільну, адміністративну чи кримінальну відповідальність,
передбачено ст. 211 Земельного кодексу України.
ІЗ ЗВЕРНЕНЬ ГРОМАДЯН
На мою земельну ділянку проникають корені
та гілки сусідських дерев, що стоять на межі. Сусід не дає згоди на зрізання
дерев. Чи вправі я самостійно їх зрізати?
Відповідно
до ст. 109 Земельного кодексу України передбачено, що якщо дерева стоять на
межі суміжних земельних ділянок, то ці дерева є спільною частковою власністю
сусідів з рівними частками, якщо інше не встановлено угодою між сусідами. Кожен
із сусідів має право вимагати ліквідувати дерева, які стоять на спільній межі.
Витрати за зрізання (викорчовування)дерев покладаються на сусідів у рівних
частинах. Сусід, який вимагає зрізання (викорчовування) дерев, які стоять на
спільній межі, повинен один нести витрати на ліквідацію дерев, якщо інший сусід
відмовляється від своїх прав на дерева. Однак, зрізати дерева не можна, якщо
вони служать межовими знаками і залежно від обставин не можуть бути замінені
іншими межовими знаками.
У випадку якщо корені і гілки дерев проникають
з однієї земельної ділянки на іншу, тоді відповідно до ст. 105 цього Кодексу
власник або землекористувач земельної ділянки має повне право самостійно
відрізати корені дерев, які проникають із сусідньої земельної ділянки, якщо
таке проникнення є перепоною у використанні земельної ділянки, наприклад
городу, за цільовим призначенням.
Отже, ви можете самі усунути перешкоди у
користуванні власною земельною ділянкою або звернутись у виконком місцевої
ради, оскільки місцева рада вирішує дане питання у межах населеного пункту.
Юрист БО
«Твоє право» Андрій ВОВК
|